Pages

۱۳۸۹-۱۱-۱۶

مقایسه برترین تانکهای جنگ جهانی دوم؛قسمت اول

تایگر، کینگ تایگر

سهمناکترین تانکهای آلمان

به شدت مرگبار و به کاملا پوشیده در زره، تایگر و مدل بعدی آن تایگر،2( ملقب به کینگ تایگر) وحشتناک ترین تانکهای آلمان در دوران جنگ جهانی دوم بودند اما پیچیدگی فنی آنها تولید و استفاده از آنها را در میدان نبردمحدود می کرد.

تایگر

پس از سالها تحقیق برای تولید نسل جدید تانکهای سنگین، طراحان آلمانی، سرانجام ملزم شدند تا برای سالگرد 53 سالگی هیتلر،آوریل 1942، نمونه ای را به سرعت بسازند. این تانک باید به قویترین توپ آلمانی ،با کالیبر 88 میلیمتر که هم بر علیه هواپیما و هم تانک بکار می رفت، مسلح می شد. دو نمونه اولیه برای تولد هیتلر آماده شدند و در نهایت مدلی که توسط هنکل طراحی شده بود برای تولید انتخاب شد. نام رسمی آن پانزر6 بود و اولین تانک آلمانی بود که برایش نام مستعار انتخاب کردند، تانک ببر.

بین آگوست سال 1942 تا آگوست 1944 ،که تولیدات به سمت تانک سنگین تر و قوی تر تایگر 2 (کینگ تایگر) سوق داده شد، تعداد 1350 تانک تایگر تولید شد.

تنها دو نمونه فرعی از تایگر تولید شد، اولی تانک فرماندهی بدون توپ و دیگری راکت انداز عجیبی که تنها 10 عدد از آن ساخته شد. تانک فرماندهی به یک وینچ مجهز شد تا وظیفه ثانویه یک یدک کش را نیز برعهده گیرد که نمایانگر مشکلات فنی بود که سبب از دست دادن تعدادی از تانکهای آلمانی شد.

تایگر دارای طرحی برجسته بود به گونه ای که می توان تعداد زیادی از تانکهای امروزی را از اعقاب دور آن بشمار آورد. تایگر توپی قدرتمند داشت که برد زیادش آن اجازه می داد هر تانک دیگری را از فاصله ای دور منهدم کند. زرهی بسیار ضخیم در تایگر بکارگرفته شده بود که آن را از جلو تقریبا رویین تن ساخته بود. اما تایگر مانند تانکهای روسی و آمریکایی ،که در مقیاس انبوه تولید شدند و در میدان نبرد بسیار قابل اطمینان بودند، نبود. تولید ونگهداری تایگر بسیار پیچیده ، پرهزینه و زمانبر بود.

سیستم تعلیق پیچیده ی آن ،که برای حمل وزن سنگینش طراحی شده بود، در سنگها و گل گیر می کرد و این مشکلی جدی برای تایگر بود. این مسئله بویژه در زمستانهای روسیه طاقت فرسا بود. در استپهای روسیه گل و لجن یخزده در طی شب تایگرها را از حرکت بازمی داشت و صبح هنگام ،زمانی که روسها آغاز به حمله می کردند، تایگرها را غرق می نمود. تایگر همچنین دو شنی داشت، یکی برای جاده و دیگری برای میدان نبرد و این خود بزرگترین پیچیدگی برای خدمه آن بود.

تایگر تانکی سنگین، به وزن 55 تن بود به همراه 5 خدمه بود. این تانک برای توپ اصلی 88 میلیمتری خود 84 گلوله حمل می کرد و همچنین به دو مسلسل مجهز بود، یکی هم محور توپ اصلی و دیگری بر روی برجک به همراه6000 فشنگ. تایگر از تانکهای دیگر کندتر بود و در جاده تنها 100 کیلومتر برد داشت که در انتهای جنگ ،که سیستم سوخت رسانی آلمانها آسیب زیادی دیده بود، به مشکلی فزاینده بدل شد. اما در میدان نبرد تایگر قدرت آتش و زرهی بی همتا داشت.

کینگ تایگر

به منظور شکست دادن هرگونه دشمن احتمالی در پیش رو، پس از اینکه در اواخر سال 1942 تولید تایگر آغازشد، طراحان آلمانی شروع به طراحی جانشین تایگر کردند. این جانشین باید قدرت آتش و زرهی قوی تر از تایگر می داشت.

نمونه ای رد شده، برای حمل توپی 150 میلیمتری درنظرگرفته شد. نمونه ای دیگر به دلیل اینکه مقدار زیادی مس در سیستم برقش بکار گرفته شد، رد شد. این امر نشان از مشکلات بی اندازه ای داشت که کارخانجات آلمان در مراحل انتتهایی جنگ با آنها رو در رو شده بودند. به عنوان یک نمونه واضح؛ می توان به طراحی و ساخت جت جنگنده هاینکل 162 در سال 1944 که تماما از چوب ساخته شد، اشاره کرد.

طراحی تانک جدید که تایگر-2 یا کینگ تایگر نام گرفت در اواخر 1943 به اتمام رسید و ،در دسامبر 1943 و همراه با تایگر، تولید آن آغاز شد و تا آگوست 1944 خط تولید آن کامال جایگزین تایگر گردید اما قبل از پایان جنگ تنها 485 عدد کینگ تایگر ساخته شد.

کینگ تایگر برای اولین بار در می 1944 در روسیه و در آگوست 1944 در فرانسه جنگید. کینگ تایگر زرهی به غایت ضخیم ،مخصوصا در قسمت جلو، داشت که آن را از آسیب توپهای دیگر تانکها محافظت می کرد ولی وزن زره باعث کندی آن شده بود؛ چرا که موتورش نمی توانست نیروی لازم برای جابجایی وزن 69 تنی آن، تولید کند. اندازه بزرگش باعث شده بود که نتوان به راحتی آن را پنهان کرد و این امر در مرحله آخر جنگ در مواجه با برتری هوایی جنگنده بمب افکنهای متفقین مشکلی جدی بوجود آورده بود. کینگ تایگر نیز مانند تایگر از دیدفنی غیر قابل اطمینان بود. تعدادی از آنها قبل از شلیک دشمن و به علت نشت سوخت به سادگی ترک شدند یا نابود شدند.

کینگ تایگر 5 نفر خدمه داشت. کینگ تایگر به توپ قوی تری نسبت به تایگر مجهز شده بود که گلوله های ضد زره را با سرعت دهانه 1200متر بر ثانیه شلیک می نمود که سه برابر سریعتر از سرعت گلوله های تایگر می باشد. کینگ تایگر 84 گلوله توپ حمل می کرد و مانند تایگر 6000 گلوله برای 2 مسلسلش.

تایگر

کینگ تایگر

منبع اصلی:


http://www.2worldwar2.com/tiger-tank.htm

ترجمه:رضاکیانی موحد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر