Pages

۱۳۹۰-۰۵-۰۳

عملیات رمضان المبارک؛ فاو چگونه سقوط کرد؟

در ساعت 5:30 بامداد روز 28 فروردین 1367 واحدهای پیاده و زرهی سپاه هفتم و سپاه گارد ریاست جمهوری عراق پس از چند ساعت بمباران نیروهای مدافع ایرانی در شبه جزیره فاو با انواع مهمات عادی و شیمیایی به خطوط دفاعی ایران زدند.
در نهایت اعجاب، خطوط دفاعی ایران در طی کمتر از 48 ساعت فروریخت و نیروهای ایرانی مستقر در فاو عقب نشینی کرده یا اسیر شدند.
درباره این عملیات -که عراقی ها نام رمضان المبارک را بر آن نهاده بودند- بحث زیاد است اما در اینجا تنها به ذکر یکی از اسنادی که درباره این عملیات از سوی سپاه پاسداران منتشر شده است می پردازیم. سند مذکور یادداشتهای سردار غلامعلی رشید -معاون وقت عملیات فرمانده کل سپاه- در روز یادشده است. وی در یادداشتش درباره آغاز عملیات عراق نوشته است که فرماندهان سپاه -که برای یک سمینار یک روزه در کرمانشاه به سر می بردند- ساعت 7:30 از حمله عراق آگاه شدند. محسن رضایی یک حمله سراسری را باور نکرده و اظهار کرده که این حمله احتمالا گونه ای از حملات استراتژی دفاع متحرک است.(درباره استراتژی دفاع متحرک هم بعدا مفصلا بحث خواهیم کرد) اما پیشبینی ایشان اشتباه از آب در می آید. بعد از ظهر آن روز فرماندهان عالی سپاه ناچار می شوند با هلیکوپتر  و هواپیما به اهواز بروند اما به علت تاریکی هوا کاری از دستشان برنمی آید.
فردا صبح فشار عراقی ها بیشتر می شود و درنهایت فاو سقوط می کند. غلامعلی رشید یکی از معدود افرادی بود که نسبت به فاو حساس بود و از چند ماه قبل هشدارهای زیادی درباره احتمال حمله عراق به منطقه فاو داده بود اما هشدارهایش ندیده گرفته شد تا شد آنچه شد و تنها برگ برنده ایران در صورت قبول آتش بس به سادگی از دست رفت.



سردار غلامعلی رشید


سند بالا متعلق به ماهنامه نگین ایران (فصلنامه مطالعات جنگ ایران و عراق)شماره 21 تابستان 1386 می باشد.
برای اینکه دست خالی از اینجا نرفته باشید کالک نیروهای تک ور عراقی در عملیات رمضان المبارک را هم گذاشته ام. این نقشه از کتاب اطلس راهنمای جنگ جلد ششم صفحه 147 گرفته شده است.

در صورت ارسال جوابیه توسط هر فرد و یا سازمان مرتبط ، ان را انتشار خواهیم داد.

در صورت استفاده در سایر وبلاگها و سایتها لینک مطلب در Wars and history و نام نویسنده و یا مترجم را ذکر کنید.


منبع:
http://wars-and-history.mihanblog.com/post/194



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر