Pages

۱۳۹۰-۰۷-۰۱

روز 29 شهریور 1359؛ در مرزهای ایران و عراق چه گذشت؟

شما می توانید وبلاگ اصلی ما را  در اینجا ببینید! (فیلمهای مطالب در وبلاگ اصلی قابل مشاهده است)
لینک همین مطلب در انجا :


بیشتر سایتها و وبلاگهایی که جنگ بین ایران و عراق می پردازند خود را بر روی وقایع پس از روز 31 شهرویور 1359 متمرکز می کنند. برای بررسی عمیق تر جنگ 8 ساله بین دو کشور نیاز است تا بسیاری از وقایع قبل از انقلاب تا زمان حکومتهای عثمانی و صفویه نیز پیگیری شوند. این مجال کوتاه البته مناسب برای چنین تحقیقات عمیقی نیست اما گاهی می توان سری به روزهای قبل از جنگ زد. این مجال را مناسب دیدیم تا به مناسب سالگرد جنگ ایران و عراق وقایع روز 29 شهریور 59 ،یعنی دو روز مانده به آغاز تهاجم عراق، را فهرست وار یادآوری کنیم. منبع ما کتاب تقویم تاریخ دفاع مقدس جلد اول مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ اول زمستان 84 می باشد. این کتاب زیر نظر فرهاد بهروزی و به وسیله مرکز پژوهشهای دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.
شبنه 29 شهریور 59
نیروی زمینی
کردستان(لشکر 28 پیاده سنندج)
1-     نیروهای رزمی عراق در منطقه خانم شیخان(مریوان) وارد خاک ایران شده و مشغول جاده سازی شدند.
کرمانشاهان (لشکر 81 زرهی)
1-     در ساعت 25 دقیقه بعد از نیمه شب، واحدهای ارتش عراق اطراف هنگ ژاندارمری قصرشیرین را زیر آتش شدید قرار دادند.
2-     اخیرا عده زیادی به پاسگاه زالوآب عراق، در مقابل مهران که در اثر درگیری نیروهای ایران و عراق از عناصر عراقی تخلیه شده بود، وارد شده و در داخل سنگرهای آن موضع گرفتند.
3-     نیروی هوایی اعلام کرد تعداد 6 فروند اف-4 و اف-5 جهت پشتیبانی نزدیک نیروهای خودی به  منطقه ایلام اعزام گردید.
4-     یک فروند اف-4 که جهت انهدام یک ستون در حوالی ایلام اعزام گردیده بود پس از مراجعت با گلوله های ضد هوایی آسیب دید.
خوزستان(لشکر 92 زرهی اهواز)
1-     ژاندارمری گزارش داد یک نیروی پیاده و زرهی عراقی در مقابل پاسگاه چلات مستقر شده اند. مرزبانی دهلران براق مقابله با حمله دشمن تقاضای نیروی کمکی کرده است.
2-     ارتش عراق استعداد یگان مستقر در حوالی بستان را به یک تیپ تقویت شده رسانده است. 80 ساعت است که نیروهای ایرانی در این منطقه با عراقی ها درگیر هستند.
3-     در 50 مایلی شمال غربی اهواز در خاک عراق سلاح های کالیبر بزرگ ضدهوایی مستقر شده و به طرف هواپیماهای ایرانی تیر اندازی  کرده اند.
4-     در ساعت 17:00 نیروهای لشکر 92 زرهی به وسیله آتش توپخانه پاسگاه و انبار مهمات عراق واقع در روبروی پاسگاه خین را منهدم کردند. در این درگیری دو نفر از نیروهای خودی شهید و یک نفر مجروح شدند.
5-     در ساعت 17:00 یک فروند ناوچه عراقی در محل تلاقی اروند رود به نهر خین با آرپی جی-7 مورد هدف نیروهای ایرانی قرار گرفت. به گزارش واصله ناوچه به کلی منهدم گردید. یک فروند کشتی عراقی حامل مهمات از منطقه بصره به محل درگیری رهگیری شده است.
6-     در ساعت 15:30 یک فروند ناوچه جنگی عراقی با تمام تجهیزات د رحال حرکت از خرمشهر به سمت آبادان مشاهده شد.
7-     ژاندارمری گزارش داد تعدادی ناوچه و یک کشتی غواصی عراقی در پایگاه ابوفلوس وجود دارد. تعدادی ناوچه عراقی هم در اسکله المغاصر مستقر و مشغول گشت زنی هستند.
نیروی دریایی
1-     امروز دو فروند ناوچه موشک انداز و دو فروند ناوچه توپدار عراقی در کنار دهانه فاو مستقر شده و یک فروند کشتی به گل نشسته عراقی و یک ناوچه در کنار آن و دو ناوچه ی دیگر در کنار بوییه شماره 10 مشاهده شده اند.
2-     در ساعت 22:45 کلیه چراغهای بصره و شعله های نفت پالایشگاه این شهر خاموش شده اند.
3-     در اثر تیراندازی ماموران عراقی به کشتی تجاری ایران بدر ، تعدادی شهید و مجروح شدند. پل فرماندهی کشتی مزبور صدمه دیده و به گل نشست. این کشتی پس از مرمت و خارج شدن از گل به آبادان مراجعت کرد.
متفرقه
یکی از خلبانان عراقی که در تاریخ 19 شهریور توسط ضدهوایی ایران در بان میل خانقین سقوط کرده اردنی بوده است.
در ساعت 15:00 یک ستون موتوری به تعداد 66 دستگاه خودرو حامل نظامیان تیپ 113 گارد مرزی عراق از بغداد به سمت بصره در حرکت بوده است. تصور می رود سلاح و تجهیزات سنگین این تیپ قبلا به وسیله قطار به بصره حمل شده اند.
ژاندارمری گزارش می دهد در ساعت 22:30 یک ستون ارتش عراق از زرباطیه به طرف پاسگاه دوراجی در حال حرکت بوده اند.
گردان 104 توپخانه لشکر 12 عراق از عماره به کوت حرکت کرده است.
تمام یگانهای رزمی ارتش امارات عربی متحده به دلیل نامعلومی در آماده باش کامل بوده اند.
حزب دموکرات عراق لغو قرارداد الجزایر توسط صدام را تایید کرد.
با صدور دستور تخلیه اروند رود از شناورهای ایرانی در ساعت 12:30 تعداد 3 فروند کشتی لایروب و ساعت 15:00 تعداد 3 فروند کشتی تجاری در اروند رود به راه افتادند تا از دهانه ان خارج شوند.
روزنامه ها
اطلاعات: درگیری بین نیروهای هنگ ژاندارمری قصر شیرین با نیروهای عراقی ادامه دارد. در ساعت 30 دقیقه بامداد امروز نیروهای عراقی مناطق اطراف هنگ ژاندارمری قصر شیرین را زیر آتش قرار می دهند و با آتش شدید نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران مواجه می گردند.
میگهای عراقی وارد حریم هوایی مناطق مرزی نفت شهر شدند ولی آتشبارهای ایران به سوی آنها آتش گشودند و آنها را مجبور به ترک منطقه کردند. در چند پاسگاه مرزی تیراندازی های پراکنده صورت گرفت. در درگیریهای منطقه مرزی میمک سه تانک عراقی منهدم شد و هم چنین نیروی زمینی ارتش با پشتیبانی نیروی هوایی یک پاسگاه عراقی در منطقه بیات را منهدم کردند.
در ساعت 17:00 در درگیری بین نیروهای ارتش و عراق در منطقه پاسگاه خین پاسگاه و انبار مهمات عراق به وسیله آتش توپخانه ایران درهم کوبیده شد.
کیهان: در ادامه درگیری های مرزی غرب کشور، یک میگ دیگر عراقی، چهار دستگاه تانک و یک پایگاه پرتاب موشک عراقی در نوار مرزی توسط نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران منهدم شد. درگیریهای شدیدی در نواحی قصر شیرین و ایلام و ناحیه مریوان جریان داشته است.
روزنامه صبح آزادگان: در درگیریهای دریایی یک فروند کشتی عراقی و دو فروند ناوچه موشک انداز و یک فروند ناوچه گارد ساحلی عراقی به گل نشستند و بر اثر آتش عراقی های قسمتهایی از ساختمانهای اداری بندر و کشتیرانی و ترمینال نظامی خرمشهر آسیب دید و خساراتی به آنها وارد شد. در این درگیر 10 نفر مجروح شدند. در درگیری روز گذشته یک فورند قایق ژاندارمری بر اثر صدمات وارده غرق شد و چند نفر از پرسنل آن مجروح شدند.
اطلاعیه شماره 5 ستاد مشترک ارتش
بسمه تعالی
به آگاهی ملت انقلاب آفرین و اسلام پناه ایران می رساند نیروهای ارتش و ژاندارمری و سپاه پاسداران و سایر قوای مسلح محلی جمهوری اسلامی ایران، در یک سنگر و با یک هدف با دشمن اسلام و میهن پیکار می نمایند.....
در ساعت 14:30 روز 28 شهریور ماه با تعقیب یک فروند هواپیمای ارتش جمهوری اسلامی ایران، هواپیمای متجاوز عراقی متواری گردید.
در روز 26 شهرویرو ماه یک فروند هواپیمای ارتش عراق مورد اصابت موشکهای هواپیماهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرارگرفت و به نظر می رسد در خاک عراق سقوط کرده باشد، ولی تا کنون تأیید نشده است.
در بامداد روز 27 شهریور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در مناطق پاسگاه های دوبرج و فکه تحت پوشش کامل جنگنده های نیروی هوایی حمله ارتش عراق را که توسط 60 دستگاه تانک و پشتیبانی توپخانه تقویت می شدند، سد نمودند و دشمن را مجبور به عقب نشینی کردندف در این درگیری سه دستگاه تانک دشمن منهدم گردید.
در ساعت 19:50 روز 27 شهریور ماه نیروهای عراقی پاسگاه های میان تنگ و ساتواپا و آبادی های اطراف سومار و پاسگاه های چلیکه و سلمان کشته و بازرگان و کانی شیخ را زیر آتش توپخانه دوربرد خود قرار دادند که با آتش متقابل نیروهای مستقر در مناطق مربوطه و پاسگاه های درگیر روبرو گردیدند.
در ساعت 21:00 روز 27 شهریور ماه در پاسگاه سعیدیه از منطقه  خوزستان درگیری بین نیروهای خودی و دشمن به مدت یک ساعت ادامه داشت که ضمن وارد آمدن تلفات و خساراتی به دشمن، به نیروهای خودی درگیر آسیبی وارد نیامد و پس از این درگیری ها منطقه آرام شد.
در بامداد روز 28 شهریور ماه درگیری بین نیروهای مسلح انقلاب در پاسگاه های یکه شان و ولد کشته و تنکاب و تلمبه خانه آب با نیروهای بعث عراق ایجاد گردید و نیروهای خودی به آتش ادوات زرهی دشمن به شدت پاسخ گفتند.
 در صورت استفاده در سایر وبلاگها و سایتها لینک مطلب در Wars and history و نام نویسنده و یا مترجم را ذکر کنید.











هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر