Pages

۱۳۹۰-۰۷-۲۸

یوروفایتر،جنگنده ی چند منظوره ی مشترک اروپاییان

شما می توانید وبلاگ اصلی ما را  در اینجا ببینید! ( عکسها و فیلمهای مطالب در وبلاگ اصلی قابل مشاهده است)
لینک همین مطلب در انجا :
 


کیفیت و اندازه بالا  High Resolution

عکس امشب مربوط به جت جنگندهٔ چندمنظورهٔ یوروفایتر تایفون می باشد.
جنگنده EF2000 ملقب به توفان سخت (Typhoon) یک جنگنده نسل چهار و نیم است که تلاش اروپاییان برای استقلال هوایی از هواپیماهای امریکایی است.این هواپیما توسط کنسرسیومی متشکل از سه شرکت بی‌ای‌ئی سیستمز، ئی‌ای‌دی‌اس (EADS) و آلنیا آئروناتیکا (Alenia Aeronautica) تحت کمپانی یوروفایتر جی‌ام‌بی‌اچ (Eurofighter GmbH) طراحی و ساخته شد. این پروژه توسط نتما (NETMA، یوروفایتر ناتو و آژانس مدیریت تورنادو) که به عنوان مشتری اصلی فعالیت می‌کند مدیریت شد. در دهه ی هشتاد میلادی طرح ان ریخته شد اما با وقفه ای در پروژه، در سال 1994 اولین پرواز خود را انجام داده و در سال 2003 وارد خدمت شد. این جنگنده یکی از پیشرفته ترین جنگنده های حال حاضر حساب می شود که از سیستم پیشرفته هدایت کامپیوتری با سیم بهره می برد. یعنی کنترل بالها و بالچه ها برای حرکت های جهاتی و مانور به صورت مکانیکی توسط نیروی فیزیکی خلبان صورت نمی گیرد بلکه فرمانهای خلبان به کامپیوتر منتقل شده و پس از پردازش  این فرمانها به جک های هیدرولیکی در سطحهای کنترلی همچون بالها و بالچه ها  منتقل شده و تغییر جهت هواپیما صورت می پذیرد.به طور کل از منظر کامپیوتری و الکترونیکی بسیار پیشرفته می باشد.
این جنگنده 2 موتوره  و بالهای ان به صورت دلتا شکل بوده است. این جنگنده فاقد دم و سکان افقی در عقب هواپیما می باشد و این سکانها(بالچه ها)  که  "کانارد" نامیده میشود در جلوی هواپیما قرار دارد. این طراحی مزیتهایی همچون دیر استال شدن و وامانده شدن را دارد. اما معایبی نیز دارد که به ان دلیل در طراحی همه ی جنگنده ها به کار نمی رود.
این جنگنده قابلیت حمله به اهداف زمینی را نیز دارا می باشد. در این جنگنده سیزده مقر حمل سلاح که پایلون نامیده میشود وجود دارد که 5 تای انها در زیر بدنه و 8 تای انها در زیر بالها قرار دارد و قادر به حمل انواع موشکهای هوا به هوا و هوا به زمین  و بمبهای مختلف امریکایی و اروپایی است. این جنگنده دارای مانور عالی و چالاکی زیادی به خاطر طراحی بدنه خوب و موتورهای قدرتمند خود می باشد.
این جنگنده تنها حنگنده نسل چهار و نیم است که بر خلاف دیگر هم نسلهای خود دارای طراحی مستقل بوده است. زیرا بعد از پایان جنگ سرد و فروکش کردن تهدیدات، کشورهای مختلف اقدام به کاهش بودجه نظامی خود کرده و دیگر درخواست برای جنگنده های جدید کاهش یافت ، در نتیجه شرکتهای تسلیحاتی اقدام به بروز کردن سیستمهای جنگنده های نسل چهارم کرده و انها را تبدیل به نسل چهار و نیم کردند، جنگنده هایی همچون میگ 31  به میگ 35  و هورنت به سوپر هورنت.
به طور کل می توان گفت در حال حاضر تنها جنگنده برتر از تایفون، F22 امریکا می باشد که یک جنگنده نسل پنجم می باشد.
این جنگنده در خدمت کشورهای زیر می باشد:
RAF roundel.svg نیروی هوایی پادشاهی بریتانیا
Roundel of the German Air Force border.svg لوفت‌وافه (المان)
Roundel of the Italian Air Force.svg نیروی هوایی ایتالیا
Roundel of the Spanish Air Force.svg نیروی هوایی اسپانیا
Roundel of the Royal Saudi Air Force.svg نیروی هوایی سلطنتی سعودی
Roundel of the Austrian Air Force.svg نیروی هوایی اتریش



High Resolution

High Resolution


High Resolution
مترجم و گرداوری: محمدحسین پاز
منبع: wikipedia 

در صورت استفاده در سایر وبلاگها و سایتها لینک مطلب در Wars and history و نام نویسنده و یا مترجم را ذکر کنید.

کارل دونیتس بی گناه یا گناهکار؟ قضاوت با شما.


حمله به کشورهای اسکاندیناوی،نروژ/ عملیات فورتیتود شمالی / نمونه ای از عملیات فریب استراتژیکی در جنگ جهانی دوم



شکست فاجعه بار تهاجم به دیپ توسط مدافعین المانی، قتلگاه متفقین، هزاران نفر تلفات/عملیات جوبیلی


نبرد دریایی ریورپلات؛The Battle of the River Plate



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر