Pages

۱۳۹۰-۰۵-۱۱

ماه رمضان در تاریخ نظامی مسلمین هم نقش حساسی دارد ، نگاهی بر وقایع مهم نظامی مسلمین در این ماه در طول تاریخ

شما می توانید وبلاگ اصلی ما را  در اینجا ببینید! لینک همین مطلب در انجا :

رمضان ماه آزادی و پیروزی است. برای بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان رمضان ماهی است ویژه، ماه خدا، ماه لگام زدن بر نفس و تذکیه باطن. رمضان ماه نهم از ماه های تقویم قمری اعراب است. کتاب مقدس مسلمین ،قرآن، در همین ماه نازل شده است. آخرین روز این ماه به عید سعید فطر ختم می شود. عیدی که با دستگیری کردن از فقرا ، نماز عید و دید و بازدید از نزدیکان و بستگان همراه است.
اما ماه رمضان در تاریخ نظامی مسلمین هم نقش حساسی دارد. اولین درگیری نظامی واقعی بین مسلمین و کفار قریش ،جنگ بدر یا بدرکبری، در ماه رمضان اتفاق افتاد(17 رمضان سال دوم هجری). این جنگ اولین پیروزی نظامی مسلمانان و مهمترین قدمهای آنها برای ایجاد یک حکومت اسلامی در شبه جزیره عرب محسوب می شود. آماده سازی های مسلمین دربرابر هجوم احزاب در جنگ خندق در ماه رمضان (سال پنجم هجری) صورت گرفت هر چند که عملیات نظامی در ماه شوال روی داد.
غزوه بنی مصطلق ( برعلیه یهود در سال پنجم هجری) و فتح مکه نیز در ماه رمضان روی دادند(20 رمضان سال هشتم). فتح مکه مهری بر پایان قدرت شرک قریش بود و پس از آن مشرکین در تمام عربستان در لاک دفاعی فرورفتند و اسلام هر روز فتحی نو می آفرید.
غزوه تبوک نیز در ماه رمضان واقع شده بود. غزوه تبوک زورآزمایی با بیزانس و متحدین عربش در حاشیه جنوبی اردن امروزی بود که به یک مانور نظامی توسط مسلمین در دورترین مرزهای آن روز مدینه انجامید.
92 سال پس از هجرت ودر زمان خلفای اموی اندلس در ماه رمضان توسط مسلمانان گشوده شد. در همین ماه بود که نهایتا فرانکها توانستند پیشرفت مسلمین در خاک اروپا را در نبرد تورس سد کنند(اول رمضان 114 هجری)، نبردی که از جانب تاریخ نگاران مسلمان به معركة بلاط الشهداء معروف شده است.
فتح بعلبک توسط بزرگ سردار مسلمین در طی جنگهای صلیبی ،صلاح الدین ایوب، نیز در ماه رمضان انجام شد(14 رمضان 570 هجری).نبرد عین جالوت برای مسلمانان همان نقشی را بازی کرد که نبرد تورس برای اروپاییان(24 رمضان 658 هجری). در این نبرد بالاخره یک سپاه مسلمان توانست سپاه مغول را در آستانه فلسطین متوقف کند و پس از آن دیگر هیچگاه مغولها نتوانستند در بلاد مسلمین لشکرکشی موفقی را اجرا کنند. چند سال پس از واقعه عین جالوت فرمانده مسلمانان در آن جنگ توانست انطاکیه را از دست صلیبیون خارج کند و به حضور آنها در خاک فلسطین خاتمه بخشد. فتح انطاکیه توسط مسلمانان نیز در ماه رمضان روی داد(سال 666هجری).
اما آخرین واقعه های مهم نظامی که در ماه مبارک واقع شد جنگ 1973 اعراب و اسرائیل بود ،که به جنگ یوم کیپور هم معروف است. در روز دهم رمضان 1393 هجری سربازان مسلمان خطوط دفاعی اسرائیل را در جولان و کناره کانال سوئز در هم شکستند و برای اولین بار قدرت نظامی اسرائیل را زیر سوال بردند هرچند که در انتها به دلیل اشتباهات فرماندهان نظامی مصر و سوریه این جنگ هم به سود طرف اسرائیلی تمام شد.


همین طور عملیاتهایی که در جنگ تحمیلی 8 ساله صورت گرفت از جمله عملیات رمضان که اولین نبرد نیروهای ایرانی در خاک عراق بود در شب 21 رمضان مطابق 23 تیرماه 1361شمسی توسط نیروهای ایرانی به قصد انهدام نیروهای عراقی و تصرف 1600 کیلومتر مربع از خاک عراق برای داشتن موضع برتر برای پایان دادن به جنگ و اعلام مواردی که در قطعنامه گنجانده نشده بود اجرا شد. در مورد اهداف و احرای این عملیات سخن بسیار زیاد است و در این مقاله نمی گنجد. این عملیات با رسیدن به بعضی اهداف و ناکام ماندن در بعضی اهداف به پایان رسید.


گردآوری: رضاکیانی موحد
 محمدحسین پاز
در صورت استفاده در سایر وبلاگها و سایتها لینک مطلب در Wars and history و نام نویسنده و یا مترجم را ذکر کنید.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر